Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Bekräftelse på att mailen som skickas från programmet går fram?

När man skickar kundfakturor och kundbrev via e-post från BL Administration sparas det någon bekräftelse i programmet så man kan se vad som skickats i efterhand ?

Kommentarer

  • Hej!

    När man skickar mail från BL Administration kan man ställa in att den antingen ska skicka via ett epost-program eller via "direktkommunikation SMTP" som innebär att man lägger in sin epost-leverantörs epostinställningar direkt i BL Administration.
    Väljer man att köra via epostprogram öppnas det program man har för epost, tex Outlook och man skickar mailet från det och då sparas mailet i skickat-mappen där.
    Väljer man att köra direktkommunikation SMTP skickas mailet direkt från BL Administration och det finns ingen "skickat"mapp där mailet lagras. Det vi rekommenderar då är att man lägger in sin egen mailadress på fältet "Skicka alltid hemlig kopia till epost". Då kommer det man skickar från bla som en kopia till dig och du får som ett "kvitto" på att mailet har gått iväg!

    Sandra Teknisk support
  • Hej.
    Det händer då och då att kunder inte får (eller i.a.f. inte ser) e-postfakturan fast den har gått iväg och kopian har kommit till min inkorg. Finns det ett sätt att få bekräftat att mejlet kommit fram?

    hälsningar, Atze

  • Hej Atze!

    Om du får en kopia vet vi att eposten går iväg ifrån programmet. Får kunden sedan ett mail som är tomt eller får den ingenting? Det som skulle kunna hända är att mejlet hamnar i skräpposten eller om det är så att kunden bara får ett tomt mejl kanske det är så att dom inte kan öppna PDF-filer?

    mvh,

    Linus Support
  • Det har hänt med kunder som jag bara fakturerat en gång, kunder som tidigare och senare har fått mina fakturor utan problem, även kunder som är vana att sköta dator och epost. När jag, vid saknad inbetalning, skickar ett meddelande angående detta med bifogat fakturakopia till samma adress kommer det fram utan problem. Jag har inte hört om att någon inte kunnat öppna PDF-filer.
    Att kunna se om fakturan faktiskt har kommit fram till kundens e-postadress skulle bespara bade mig ock kunden vissa olustkänslor pga. försenad betalning.

    Med vänlig hälsning. Atze

  • Hej,

    Kan det vara så att du gör på ett annat sätt när du bifogar fakturakopian och skickar mailet jämfört med när du skickar den i första läget? Du kanske bifogar fakturakopian manuellt från din webmail när du skickar den som en påminnelse och låter programmet sköta utskicket helt och hållet i första läget?

    I så fall skulle jag tro att det är mailinställningarna i BL Administration som är angivna med för "låg säkerhet". Om du kollar Arkiv-Grundinställningar-E-post. Är t.ex SMTP Autenticering och SSL ibockat där? Om det inte är det så är det vanligt att mailet hanteras som spam/hamnar i skräpposten hos mottagaren.

    Den funktion som finns som nån form av bekräftelse är just att använda sig av "Skicka hemlig kopia till"- funktionen. Men då får man alltså kvitto på att mailet gått iväg(ifall du får en kopia av mailet till den adress du angivit). Det finns ingen möjlighet att få ett kvitto på att det kommit fram hos mottagaren, men det finns mig veteligen inte heller om man kör ett externt mailprogram/Outlook. Det enda jag känner till där är att man kan använda sig av "läskvitton", då får man nån form av kvitto om att mottagaren läst mailet.

    Men skulle det vara så att mailet faktiskt inte går fram, pga fel mailadress eller liknande så får du dock ett mail tillbaka om att mailet inte kunde levereras, precis som när du kör Outlook. Så får du inget sådant mail så tror jag att det i det här fallet snarare handlar om att det hamnar i skäpposten, och det första man bör kontrollera då är mailinställningarna som jag skrev om ovan.

    MVH

    Markus Teknisk support
  • Det stämmer att jag skickar en personlig skriven påminnelse med bifogat fakturakopia från webbmailen, medan ordinarie fakturautskick sker direkt från fakturerings programmet. SMTP och SSL är ibockade under 'grundinställningar', men inte under 'företagsunika inställningar'. Kan det ha betydelse? Nu har jag ändrad det så får vi se om det blir bättre. (Detta i förtroende på att du hör av dig ifall det är helt galet att göra så).
    Tack i alla fall för hjälpen.

    Med vänlig hälsning,
    Atze

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

För att kommentera måste du ha ett supportavtal. Ange kunduppgifter