Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Skicka e-fakturor

Hur gör jag för att börja skicka e-fakturor?
BL Administration Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • För att kunna skicka e-fakturor behöver du först aktivera BL Fakturaflöde. Det måste du göra för varje företag som ska skicka e-fakturor. Det är viktigt att organisationsnumret i det företag du vill använda BL Fakturaflöde för är angivet under Arkiv – Företagsuppgifter – Generella. Dessutom måste du vara inne i rätt företag när du ska lägga till tjänsten, eftersom uppgifterna hämtas ifrån de generella företagsuppgifterna.

    Börja med att skapa ett BL-konto. Även om du redan har ett BL-konto behöver du följa detta steg, då det krävs att du har ett BL Konto med den aktuella tjänsten registrerad på. Detta gör du under Arkiv-Systemunderhåll - BL-konto. Fyll sedan i din e-postadress under användare och klicka på knappen skapa BL-konto. Följ sedan instruktionerna i mejlet du får.



    Gå sedan in under Arkiv-Systemunderhåll-Användare. Markera din användare och klicka på Redigera. Lägg sedan in både användarnamn och lösenord (som du har skapat enligt instruktionerna i mejlet) under BL-konto.

    Efter det behöver även följande göras:

    1. Aktivera tjänsten under Arkiv – Företagsuppgifter – Fakturering – EFH – Elektronisk fakturahantering – fliken BL Fakturaflöde genom att bocka i rutan Skicka e-fakturor via BL Fakturaflöde.



    2. Du behöver också registrera dig i e-fakturaväxeln vilket du gör via knappen Registrering på samma ställe. Genom att klicka på knappen får du upp en ruta med dina företagsuppgifter hämtade från de generella företagsuppgifterna. Du kan ändra uppgifterna ifall något inte stämmer. Har du ett GLN-nummer anger du det här. Det är viktigt att en e-postadress finns angiven då den används för aviseringar vid exempelvis leveransproblem.

    3. På fliken Övrigt i företagsuppgifterna kommer e-fakturaformatet BL Fakturaflöde att sättas automatiskt. Du har här också möjlighet att själv välja var du vill att e-fakturorna ska mellanlagras innan de skickas iväg till växeln och slutligen mottagaren. Klicka på Sökväg för att ange plats.



    4. För de kunder du vill skicka e-fakturor till behöver du ange det på respektive kundkort. Se först till att det finns en e-postadress på kundkortet under Grunduppgifter. Den används för att skicka en inbjudan/förfrågan till kunden om att ta emot e-fakturor samt för eventuella felmeddelanden. Se också till att det finns ett org.nr inlagt samt ett GLN nummer om kunden har ett sådant. Du hittar sedan inställningen under Uppläggning – Kunder – fliken Mallar och redovisning. Ange Faktura via E-faktura samt klicka på Status-knappen för BL Fakturaflöde. Först när kunden godkänt din förfrågan kan du skicka e-fakturor till denne.

    5. När du registrerar och sparar en faktura på kunden kommer programmet att vilja skicka den som en e-faktura när du går till fakturautskriften. Du ser detta genom en ikon i EDI-kolumnen. Vill du själv ha en utskriven kopia av e-fakturan markerar du rutan Skriv ut dokument som skickas med ePost/e-faktura. E-fakturan hamnar i den mapp du angett i företagsuppgifterna (i XML-format) samtidigt som den skickas iväg.

    6. Du uppdaterar därefter fakturorna precis som vanligt och de återfinns i Kontroll reskontra per kund, i historiken osv.

    Du kan läsa mer om BL Fakturaflöde och e-fakturor HÄR
    BL Administration
  • Hej Kristina,

    snälla varför tar ni bort min kommentar härifrån och skickar otydliga mail med "no-reply@notifications.kundo.se"

    Då kan jag inte ställa följdfråga då jag inte förstår vad ni menar med detta:
    "återställa i kontroll reskontra och redigera Fakturauppgift" Vad betyder detta? Hur gör jag?

    --------------------------------------------

    Hej Mark!

    Detta är ett fel i programmet just nu. Det du för göra är att återställa i kontroll reskontra och redigera Fakturauppgift. Sedan får du skriva ut dem på nytt igen.
    Vi kommer att åtgärda detta i nästa version av programmet som kommer inom kort.



    Mark
  • Hej!

    För att få möjlighet att skicka om påminnelser går du in under Fakturering-kontroll reskontra- leta sedan upp fakturan som du skickat påminnelser på.
    Välj knappen redigera faktura uppgifter i fönstrets övre del och ställ sedan om siffran i rutan antal påminnelser till 0 och tryck OK.
    Du kan nu skicka om påminnelserna.
    Mattias Support
  • Hej Mattias,

    Tack

    problemet är att när jag skickar påminnelser på mail så får kunder bara meddelande i mailhuvudet " Påminnelse från Bokxxxxxxxxxbyrå AB" men inte själva påminnelse
    Alltså ingen PDF bilaga bifogat

    Tack på förhand
    Mark
  • Hej!

    Vilken version av BLA har du vi har haft problem med just bifogade dokument i påminnelser i version 2019.3.101, dessa problem är löst i senaste versionen 2019.3.103.
    Så hämta senaste versionen så ska påminnelse fakturorna gå iväg som vanligt.
    Mattias Support
  • Hej Mattias

    du menar nog 2019.3.102
    Jag ser inte att 2019.3.103 finns någonstans
    Eller hur?
    Mark
  • Hej!

    Ja det stämmer menar version 102.
    Mattias Support
  • Hej, det står i er beskrivning:
    Först när kunden godkänt din förfrågan kan du skicka e-fakturor till denne.
    Om jag förstått det rätt så finns det företag (kunder) som inte behöver svara på inbjudningar, utan dom meddelar att det bara är att skicka e-fakturan på rätt GLN. Hur gör jag då? Som jag kan se, kan jag inte skicka e-fakturan innan BLbokföring anser att jag fått inbjudan besvarad.
    Lennart
  • Hej Lennart,

    På de kunder som inte har som krav att de ska få en förfrågan kommer det under status att stå Aktiverad direkt, då är det sedan bara att registrera fakturan, skriva ut den och svara Ja på frågan om att skicka e-faktura.

    M v h
    Anders Support
  • Ok, eftersom det står "Inbjudan skickad" som status så stämmer det inte att detta företag tar emot "oinbjudna" fakturor.
    Problemets ursprung är att jag inte får tag på någon emailadress till företaget för e-fakturor, utan jag istället får svaret att det ska gå utan inbjudan.
    Lennart
  • Hej!

    Ring oss på 0650-541405 så kan vi fjärrstyra din dator och troligen sätta status till aktiv med ett kommando i databasen. Öppettiderna är vardagar 09:30-16 (lunch 12-13).

    M v h
    Anders Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

För att kommentera måste du ha ett supportavtal. Ange kunduppgifter