Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Programmet hänger sig vid urskrift

Hej!
Programmet hänger sig ofta vid utskrift, jobbigt! Hur löser man det?

Kommentarer

  • Hej Magnus,

    Kan det vara så att du skriver ut med skrivaren Microsoft Print to PDF? Används den skrivaren kan det tyvärr bli så att programmet låser sig, testa med en annan PDF-skrivare om du vill använda en sådan. Jag personligen kör en som heter CutePDF Writer och finns att ladda hem kostnadsfritt på nätet.

    M v h
  • Hej!
    Nej problemet är det samma på olika datorer och olika skrivare.
    Har kört på en stationär med Win7 och en Xerox Colorcube där det regelbundet hängde sig.
    Har nu en bärbar med Win10 och Pagewide 477. Samma bekymmer, programmet kraschar när jag skriver ut då programmet varit igång en stund. Aldrig om programmet är nystartat. Skickar fakturor och lönespecar på mail.
    Kan det va den interna pdf skrivaren som spökar?
    Mvh
    Magnus
  • Hej, ja det skulle kunna vara den som spökar. Mitt tips är att testa ladda ner tex CutePDF som är gratis och finns att hämta här: https://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp
    Observera att vi inte tar ansvar för eventuella problem med denna skrivare eller nedladdning av den.
    Kontrollera även att du har en skrivare vald som standard under kontrollpanelen - enheter och skrivare. Ibland tappar windows standardinställningen och då behöver man ange det igen.

  • Hej igen!

    Hur kan Cutepdf påverka er interna pdf generator? Jag skriver ut papperskopior på dokumenten jag skickar via mail.

    Har alltid en standardskrivare, skriver ut mycket.

    Mvh
    Magnus
  • BLA hämtar alltid info från standardskrivaren, så det var därför jag tänkte man ev skulle testa att sätta en pdf-skrivare som standard, men då du skriver ut till papper var det inte aktuellt. Om du skriver ut stora mängder och har en logga med på utskrifterna, så skulle det kunna vara det som orsakar låsningen. För BLA buffrar minne för varje utskrift och om loggan är stor så tar minnet slut och man behöver starta om BLA för att nollställa minnet igen. Så kolla gärna vilken fakturamall du använder och gå in under Arkiv- Blanketter, markera mallen och gå på redigera, klicka sedan på infoga - bild så ser du den logga som är inläst och dess storlek: är den på  över en mb vore det bra om du kan testa minska storleken på originalbilden och ladda upp den till mallen. Du är välkommen att ringa oss på 0650-541405 för att få hjälp att testa det här och för att få vidare felsökning på vad som kan vara orsaken.

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.