Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Ångra felaktig betalning

Hej
jag har precis anslutit till Molnet och lagt upp ett antal företag där. Jag hanterar leverantörsreskontra och tar fram betalfiler med systemet. I den vanliga databasen tog jag alltid en intern säkerhetskopia innan uppdatering av leverantörsfakturabetalningar. Det var bra då det ibland kunde bli fel i filen, t.ex. att en kredifaktura kom med, vilket inte Nordeas fakturabetalningsservice klarar av att hantera. Då gick det att återställa allt till innan uppdateringen och justera för felet. Alldeles nyss hände detta igen. Vad kan jag göra för att justera filen i detta läge? Går det att backa och göra om så att det blir rätt?

Kommentarer

  • Hej Malin,

    Jag antar att fakturorna är skickade för bevakning? I så fall kan du enkelt återföra den omgången genom att gå in under aktivitet - återför skickade leverantörsbetalningar - visa aktuell omgång - återför - efter detta ligger fakturorna återigen under betala fakturor.

    Återkom om du istället använt dig av direkt betalning.

    Önskar en trevlig dag.

    Anders Support
  • Nej, tyvärr inte. Det var för direkt betalning. Mvh Malin

  • Hej!

    Okej, då är det en lite längre väg för att skapa om betalfilen. Antingen öppnar du upp betalfilen och tar bort den rad som hör till kreditfakturan, det är den snabbaste vägen, dock kräver det att du tar bort rätt rad!

    Det andra alternativet är att du går in i kontroll reskontra och där söker reda på ett av de fakturanummer som ska ingå i filen. Dubbelklicka på fakturan och välj sedan redigera betaluppgifter - makulera där betalningen - efter detta ligger fakturan obetald igen. Upprepa denna arbetsgång för varje faktura som du vill ska ingå i filen. Om du har automatisk uppdatering till bokföringen aktiverat måste du inaktivera denna inställning när du sedan uppdaterar betalningarna på dessa fakturor, annars blir de bokförda som betalda två gånger!

    Anders Support
  • Ok, då finns det ett sätt. Bra. Jag testade att ta bort en rad i filen men det gick inte igenom hos nordea. Antar att det bästa är att också ringa deras support för hjälp med att redigera filen. Tack för snabb hjälp!
    Mvh Malin

  • Hej!

    Det kan vara så att man även måste ändra i någon summeringsrad, det är inte helt enkelt att ändra direkt i filen :/. Kika med deras support om de vet, annars måste du skapa om filen enligt alternativ 2 som jag beskrev ovan.

    Anders Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

För att kommentera måste du ha ett supportavtal. Ange kunduppgifter