Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Fakturering via tiddebitering med underlag från webbtid.

Frågor på tiddebitering, order och fakturering:  Här kommer några frågor:
1. Vid hämtning av tider från webbtid finns vad jag kan se ingen möjlighet att särskilja tider för uppdrag som är klara att fakturera från tider för pågående uppdrag. Alla tider som sparas ramlar ju in för import utan urskiljning. Eller?
2. Överföringen till faktureringen sker ju via en order. Ofta behöver underlaget/ordern justeras vid framställande av fakturan.Finns det någon möjlighet att efter färdig fakturering få fram det ursprungliga fakturaunderlaget/ordern? Alltså det underlag jag hade i tiddebiteringen och som jag utgick ifrån när jag skapade fakturan fakturan.
3. Om jag skapar faktura från tiddebiteringen så händer det då och då att jag upptäcker att jag fått antingen för många eller för lite rader med till fakturan. Finns det möjlighet att ångra och göra om?

Kommentarer

  • Hej Kenth,

    1. Det stämmer, det finns igen speciell urskiljningsmöjlighet. Det går att markera tider man önskar att importera så du behöver inte importera alla rader (kanske har dessa arbetskoder ett särskilt nummer som gör särskiljning möjlig). Om raderna blir importerade går det om det skulle behövas att ändra på dom i tidregistreringen, de blir inte heller fakturerade direkt utan finns under tiddebitering där du får välja önskad kund att debitera samt aktuella tidstransaktioner.

    2. När fakturan är skapad och uppdaterad kan du via knappen kontroll reskontra i faktureringen högerklicka på fakturan och välja tidstransaktioner, den visar alla tidstransaktioner som ursprungligen hörde till fakturan.

    3. Du kan i tidredovisningen under menyn aktivitet välja att återställa debiterade tidstransaktioner, du behöver där veta aktuellt ordernummer och tänka på att efter återställning makulera den ordern eftersom det skapas en ny order när du gör om tiddebiteringen. Du tar bort den ursprungliga ordern via fakturaregistrering - Öppna - markera ordern och välj ta bort.

    Återkom om du har några fler funderingar.

    M v h
    Anders Support
  • 1. Särskilt nummer eller ej, jag vet inte om jag har fått ALLA tider eller om arbetet fortfarande pågår. Den informationen måste tydligen lämnas på annat sätt.
    2.Det har jag missat, men det verkar lösa det problemet. Jättebra.
    3. Verkar vara det som jag efterlyst. Ska kolla detta.
    Ny fråga: När jag skapar faktura från tiddebiteringen så skulle jag vilja att få med information om datum för tidstransaktionen. Jag har kryssat i att datum ska följa med men ser inget datum på fakturan. Kan det ha att göra med redigeringar som jag gjort i fakturamallen?
    Kenth
  • Hej!

    1. Alla tider som är sparade i Webbtid syns i importrutan, kontrollera datumrutan längst upp till höger så att den stämmer med det ni vill importera.

    2. Toppen.

    3. Toppen.

    I er fakturamall behöver du infoga datafältet leveransdatum-orderrader för att det ska synas. För att du ska se datumet i fakturaregistreringsbilden behöver du där gå till Merknappen - inställningar och kryssa i leveransdatum. 

    M v h
    Anders Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

För att kommentera måste du ha ett supportavtal. Ange kunduppgifter