Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

E-faktura via Peppol

Hej
Stödjer BL att fakturera via Peppolnätverket?


Kommentarer

  • Hej,

    Ja det gör vi. Du kan läsa mer om e-faktura här:
    https://blasupport.blinfo.se/artiklar/allmant/om-bl-administration/bl-fakturaflode-2/  

    Med vänliga hälsningar
  • Hej,

    Vart fyller jag i kundens peppol id i kundkortet? Hur gör jag om jag inte har kundens epostadress för att kontrollera status för möjlighet att skicka e-faktura? I detta fall gäller det Polismyndigheten.
    Det står inget om det i informationen jag läser när jag följer länken ovan.

    Tack på förhand!
  • Hej Mari,

    Peppolid går inte att lägga in på kundkortet, däremot deras organisationsnummer och eventuellt GLN-nummer. Mailadress är ett krav för att det ska gå att utföra kontrollen för e-faktura, detta då vissa kunder kräver en förfrågan på mail som de måste godkänna innan man får börja skicka e-fakturor till dom. Det står ingen information om vart man kan ringa dom vid frågor?

    M v h
  • Hej,

    Polisen har en sida (polisen.se/aktuellt/upphandlingar/fakturor-till-polismyndigheten/) där man kan läsa om vilka möjligheter som finns för att skicka e-faktura, men jag hittar inget om att de har ett GLN nummer.
    Jag känner att jag inte kan kräva att Polismyndigheten skaffar ett GLN-nummer. 😀

    Ha det gott.
  • Hej,

    Ser på Polisen sida du skickat att dom har ett Peppolid det ska du skriva in men ta bort dom första siffrorna och kolon (0007:) det blir då deras organisationsnummer fast utan bindestreck. Detta kommer du kanske se fler gånger, att dom har Peppolid men då är det organisationsnummer utan bindestreck.

    Med vänliga hälsningar
    Angelica Support
  • Hej,
    Jag förstår ändå inte hur jag ska kunna skicka en e-faktura eftersom de inte har någon e-postadress som jag kan lägga till i kundkortet.

    Tack på förhand!
  • Hej Mari,

    Du kan lägga in din egna mailadress på kundkortet. Varför en mailadress behövs är för att vissa kunder har som krav att få en förfrågan på mail innan de godkänner att man börjar skicka e-faktura. Om de inte har någon mailadress så har de knappast som krav att få en förfrågan så för att komma runt detta problem kan du lägga in din egna mailadress och sedan klicka på knappen status så borde kunden sedan direkt stå som Aktiverad.

    M v h
  • Tack det funkade utmärkt. 😀
  • toppen 😀


Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.