BL Tolkning - lite funderingar

Hej!

Vi funderar på att dra igång BL Tolkning på ett par kunder. Vad händer om en kund skickar in en pdf på ett kvitto? Vad händer om jag får två likadana leverantörsfakturor? Vad gör jag med en påminnelse? Kan dessa bara avfärdas som ickeleverantörsfakturor? Måste jag gå in i mappen och flytta eller ta bort pdf:er?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej!

    För tillfället kan inte BLA tolka kvitton detta är en funktion som vi kommer bygga på framåt.
    Om du får två likadana fakturor kommer båda läsas in men BLA kommer att se att fakturanumret är det samma och då varna att den redan är registrerad när man försöker registrera den andra av dessa.
    En påminnelse hanterar du som vanligt du kan alltså välja att registrera ev påminnelseavgift eller också avisa fakturan så förs den inte in i systemet.

    Fakturorna i mappen kommer flyttas automatiskt efter registrering och då hamna i en behandlad mapp som du kan välja att som automatiskt tömma efter uppdatering.

    Mattias
    (Uppdaterad )
  • Hej

    Tack för svar. Alltså, jag vill ju inte ha kvitton i leverantörsreskontran, jag tänker ett kvitto på mjölk till kontoret eller ett papper som inte alls tillhör reskontran. Vissa kunder lämnar ju in allt vi skickar till dem, lönebesked tex. De vill vi inte ha där. Men kan man avvisa dem så är det bra. Hur gör man då?
    (Uppdaterad )
  • Hej!

    Det är inga problem att avvisa dem dokument som inte ska in i reskontran.
    För att avvisa kan man trycka på avvisa knappen i övre delen i av pdf visnings fönstret. (se bild)

     

    Mattias
    (Uppdaterad )
  • Hej,

    Kan man hitta avvisade dokument någonstans?

    Jenny
    Jenny Bingåker
    (Uppdaterad )
  • Hej,
    Är det så att du i registreringen avvisar ett dokument så går det inte att hitta igen. Om man däremot avvisar vid attest så kommer dokumentet ligga kvar kopplat till reskontraposten som är avförd.

    Med vänlig hälsning,
    Julia Support
    (Uppdaterad )
  • Måste man ha "Tolken" om man har e-Postportalen och Kvitto, eller kan man registrera manuellt från dem och enbart använda dem istf för att få en bunt fakturor och kvitton?
    Paolo Savo
  • Hej Paolo!

    Du behöver inte ha tolkningen aktiverad när du har E-postportalen och kvitto. Du kan manuellt registrera dem utan hjälp av tolken.

    Med vänliga hälsningar
    Kristina Support
  • Ok, tack!

    1) Kan man innan avvisning skriva ut dokumentet?
    2) Får den som "skickat" dokumentet ett meddelande om att det avvisats? Kan man (främst den som avvisat) isf kommentera avvisningen?
    Paolo Savo
  • Hej Paolo,

    På din första fråga är svaret ja, du kan skriva ut dokumentet innan du avvisar det. På din andra fråga är svaret tyvärr nej, det går inte ut ett meddelande om att det är avvisat till personen som skickat in det.

    Man har dock möjlighet att lämna en kommentar om avvisning när man attesterar fakturan men då är det bara ett sett att visa från personen som har attesterat fakturan varför den är avvisad till person som registrerat och skickat för attest.


    Med vänliga hälsningar,
    Johannes Support
  • OK, men kan det inte vara bra om "avsändaren" får reda på att ett dokument har avvisats?

    Å ena sidan sitter ju denne och tror att nån har tagit hand om dokumentet, å andra sidan kan man råka avvisa av misstag (typ tryckt på fel knapp).

    Paolo Savo
  • Ja precis. Vet inte om det är någon funktion som kommer finnas inom en snar framtid. Det är i sådana fall ett förslag till utvecklarna.

    Med vänliga hälsningar,
    Johannes Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.