Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Ta bort en faktura?

Jag har gjort fel i en faktura och vill ta bort den. Hur gör jag?

Kommentarer

  • Hej Magnus!

    Om du har gjort fel i en faktura är det bästa alternativet att kreditera den och ev göra en ny faktura. Om du ändå vill ta bort den så kan du göra det men fakturan kommer ändå att ligga kvar i reskontran med status Borttagen. För att du ska kunna göra det krävs att fakturan har status Påbörjad. Efter att du har skickat den ska man inte kunna ta bort en faktura.

    Fortsatt trevlig dag!

  • Men om jag nu ändå måste ha bort de där felfakturorna från programmet? Jag har gjort fel och fakturorna måste ha rätt fakturanummer... Det är kanske inget viktigt över lag men för mig personligen är det väldigt viktigt att det är i rätt följd. SÅ hur tar jag bort de, i status, skickade fakturorna.
    Gör om, gör rätt.

  • Hej Rosita

    Om du väljer att ta bort felaktiga fakturor så kan du inte återanvända fakturanumren de är då förbrukade.

    Det bästa sättet är att kreditera faktura så rättas även bokföringen samtidigt.

  • Om jag gjort ett större misstag i Bla fakturering kunde jag återföra den säkerhetskopia jag gjorde innan misstaget och på såvis börja om, kan jag göra likadant i Ble?

    Bo

  • Hej

    En egen återställning av säkerhetskopia kan du endast göra om du under Övrigt fliken valt att göra en säkerhetskopia innan du gjorde den felaktiga faktureringen. I annat fall så kan vi återställa en kopia via servern men då behöver vi få information om exakt datum och klockslag för återställningen.

  • Om jag har gjort en faktura som är fel och vill kreditera den, vad ska statusen vara på fakturan då? Skickad? och hur ska det se ut i reskontra och i verifikationer då?

    Kan jag ha en faktura i reskontra som är markerad som betald, men inte begärd bokföringsorder på den, men i stället bokfört inbetalningen på fakturan som försäljning? blir det rätt ändå?

    Katri

  • Hej

    För att kunna göra en faktura krediterad måste du först ha markera originalfakturan som skickad, först då tänds funktionen för kreditering.
    När kreditfaktura skapats kommer den att få ett eget fakturanummer med markering reglerad i reskontran på originalfakturan kommer ni ha markering krediterad.

    Om du vill ha manuell hantering av bokföringen så ska ruta för bokföra automatiskt vara urbockad, då skapar du själv verifikationen utifrån det underlag som skapas vid uppdatering av faktura.

    Se över era inställningar under Arkiv - Organisationsuppgifter - Fakturering.

  • Hej!

    Bakgrund:
    Vi fick en kredit från en leverantör pga överbetalning. 
    Då denna kredit inte användes gjorde leverantören en Bg.inbetalning till vårat konto. 

    Hur får jag bord den registrerade kreditfakturan från leverantören så att den inte ligger kvar i reskontralistan?

    Mvh Lina



    Lina Wikner
  • Hej,

    Ni får dubbelklicka på posten i kontroll reskontra och makulera betalningen. Det gör ni via redigera betaluppgifter.
    Sedan måste ni vända bokföringen.

    Ha en fortsatt trevlig dag!
    Frida Support
  • Hej,
    jag skulle uppdatera kundfakturor och råkade istället annullera dem.
    Kan jag få tillbaka dem eller hur gör jag för att få in just de fakturanumren i systemet?
    Eva Hellberg
  • Hej,
    De går tyvärr inte att få tillbaka dem utan du får spara annulleringsdokumenten och försätta på nästa fakturanummer.
    Är det sista fakturanummret i serien kan du ändra tillbaka det via Arkiv- Företagsuppgifter- Fakturering- Nummerserier. Där kan du ändra nästa fakturanummer. Men det går endast om det är den sista fakturan som gjorts och inte mitt i en nummerserie.

    Ha en fortsatt trevlig dag!


    Frida Support
  • Ok, jag lyckades lösa det. Genom att lägga upp fakturorna manuellt, under Aktivitet -> Manuell registrering kundreskontraposter, kunde samma fakturanummer användas. Därefter göra en verifikation enligt fakturorna med beloppen på berörda konton. Då kommer fakturorna att finnas med i "Kontroll reskontra", dock finns ingen info när en klickar på den aktuella fakturan. Däremot finns de med under "Inbetalningar" och det går att registrera dem för betalning.
    Alla konton stämmer.

    Eva Hellberg
  • Vad bra att att löste sig 🙂

    Ha en fortsatt fin dag!
    Frida Support
  • Hur skulle jag registrera/betala och uppdatera krediterat  kund faktura?
    Vaida
  • Hej,

    Vilken av våra tjänster jobbar du i?

    Med vänliga hälsningar,
    Johannes Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.