Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Så här skapar du ett uppdragsavtal

Nu kan du skapa uppdragsavtal direkt från BL Byråstöd.
Det du behöver göra första gången är att fylla i byråns uppgifter. Klicka dig in under kugghjulet uppe till höger och gå in på den nya fliken Byråuppgifter. Här kan du ändra de texter som vi kommer föreslå till Uppdragsavtalet. Det här en mall och texterna kan sedan ändras på respektive klients avtalsformulär. När du gått igenom och sparat eventuella ändringar kan du skapa ditt första uppdragsavtal.

Klicka dig in på klienten och gå till fliken Uppdrag. Lägg till eventuella tjänster som saknas. Här kan du markera vilka tjänster som ska tas med i Uppdragsavtalet. Klicka sedan på knappen Skapa Uppdragsavtal.

Nu kommer du till en ny flik där du kan forma ditt Uppdragsavtal så att det passar din klient.
De förvalda uppgifterna har hämtats från BL Byråstöd från endera klientkortet, uppdragsfliken eller från byråinställningarna. Vill du ändra någon uppgift mer permanent så ändrar du i BL Byråstöd.
När du känner dig klar skapar du en PDF-fil av avtalet.


Det är denna PDF som du sedan kan skriva ut och be kunden signera.

Har du vår tjänst BL Signering & Avisering kan du via den skicka avtalet till din klient för digital signering.

För att få mer information om funktionen Skapa Uppdragsavtal kan du läsa om det i manualen>>.


Kommentarer

  • Hej,

    fungerar nuförtiden tjänsten BL Signering & Avisering?

    Tjänsten har inte fungerat bra då efter att klienten skriver på digitalt så fanns det inte några spår sedan alltså avtal med kund saknade synlig påskrift och är utan vattenstämpel på avtalet så att man inte vet i efterhand om avtalet är påskrivet eller inte.
    Man kunde inte heller exportera avtalet i PDF och spara utan förlita sig helt på https://blsignering.blinfo.se. där det iofs står att avtalet är godkänt med datum och klockslag men man vill gärna ha det i PDF med stämpel eller på ngt sätt så att man ser att avtalet verkligen är påskriven


    Ni skrev till mig år 2019 att ni håller på att vidareutveckla tjänsten, bl.a. så kommer man inom kort att få en vattenstämpel på dokumentet man skickat till kunden med tidpunkt för signering.

    Hälsningar

    Mark Timbrant
  • Hejsan Mark
    Ursäkta att svaret dröjde lite, jag behövde kolla med de som är med i detta utvecklingsprojekt. De är i någon form av slutfas i projektet, men det är en del som ska sys ihop så jag vågar inte säga när vi släpper den "nya" BL Signering & Avisering.
    Den signeringstjänsten kommer ialla fall innehålla historik och "bevis" på när dokumentet skickades, lästes, signerades (och kanske något annat som avvisades eller kommenterades).
    Till själva ursprungsokumentet, hängs det liksom på en sida (eller flera sidor vid behov) med info om vem och när någon med sitt bankid har signerat o.s.v.


    Marie Support
  • Hej

    Bara så att jag förstår detta rätt, måste både jag och kunden ha denna attesthantering för att det ska fungera?
    Eva Irene Henriksson
  • Hej!

    För BL Signering & avisering krävs att den som ska skicka dokumentet har tjänsten. Den mottagande personen behöver inte tjänsten utan de får ett mail med en länk som de klickar på och loggar in med mobilt BankId.

    Med vänliga hälsningar
    Kristina Support
  • Hej igen,
    förlåt att jag är tjatig men vill inte släppa BL Byråstöd och leta en annan leverantör nu när jag redan är igång med BL Byråstöd med allting annat
    Jag saknar verkligen att göra ordentliga avtal i BL Byråstöd

    Ville ställa samma fråga som jag ställde ovan
    Fungerar nuförtiden tjänsten BL Signering & Avisering?

    Tjänsten har inte fungerat bra då efter att klienten skriver på digitalt så fanns det inte några spår sedan alltså avtal med kund saknade synlig påskrift och är utan vattenstämpel på avtalet så att man inte vet i efterhand om avtalet är påskrivet eller inte.
    Man kunde inte heller exportera avtalet i PDF och spara utan förlita sig helt på https://blsignering.blinfo.se. där det iofs står att avtalet är godkänt med datum och klockslag men man vill gärna ha det i PDF med stämpel eller på ngt sätt så att man ser att avtalet verkligen är påskriven


    Ni skrev till mig år 2019 att ni håller på att vidareutveckla tjänsten, bl.a. så kommer man inom kort att få en vattenstämpel på dokumentet man skickat till kunden med tidpunkt för signering.

    Hälsningar

    Mark Timbrant

    Mark Timbrant
  • Hej Mark!

    Nu har jag kollat med utvecklarna och fick detta till svar "vi jobbar på en ny tjänst som heter SignSecure https://www.bjornlunden.se/program/signsecure som vi kommer släppa under hösten/vintern. I den kommer den elektroniska signaturen att renderas in i PDF:en."

    Tjänsten är alltså fortfarande under utveckling men närmar sig släpp.

    Med vänliga hälsningar
    Kristina Support
  • Hej,
    Undrar om det här med att kunden signerar digitalt, fungerar ännu?

    mvh
    Annika
    Annika
  • Hej Annika!

    Vi har BL Signering avisering igång. Det är en fristående webbapplikation som inte är kopplad till något Björn Lundén-program, varken för dig som avsändare eller för mottagaren. Tjänsten fungerar i alla enheter och mot alla mottagare som har BankID och en e-postadress.

    När du skickar t ex ett avtal för signering eller en information för kännedom får mottagaren ett mejl med instruktioner för att ta del av dokumentet. Du kan enkelt se om mottagaren läst meddelandet och om mottagaren signerat eller inte (om du valt att signering krävs).

    Du kan läsa mer om tjänsten här.


    Med vänliga hälsningar
    Evelina Support
  • Hej,
    Jo, det vet jag, men jag tänkte på om ni har fått det här med någon typ av "bevis" på att avtalet är underskrivet.
    För länge sedan pratade ni om ngn slags stämpel, så man tex kunde få ut en pdf, där det tydligt syns att dokumentet är signerat, när och av vem.
    Annika
  • Hej Evelina,

    Tack för info

    1- ingår BL Signering fristående webbapplikation i vårt paket för helhetskunder (kundnr 247758)
    2- Har ni laddat upp en kort videoklipp så att man kan se hur man arbetar med BL Signering?

    Tack på förhand
    Hälsningar
    Mark Timbrant
  • Nej tyvärr Annika så har vi inte någon sådan tjänst ännu där dokumentet får en digital stämpel på sig.

    Med vänliga hälsningar
    Evelina Support
  • Hur ska man då se och visa, att ett avtal är underskrivet?
    Annika
  • Som svar till dig Mark:

    1. Ja, det ingår.
    2. Det finns ett kort klipp här med information om tjänsten. Vi har nog inget filmklipp som visar exakt hur det ser ut, men samtidigt så är det inte så mycket man kan göra. Man kan antingen skicka ett dokument för information/godkännande, eller ta emot.

    Med vänliga hälsningar
    Evelina Support
  • Denna tjänst är till för normala avtal som behöver signeras, för godkännanden genom antingen bara själva aviseringen och mottagandet, eller för mer formella signeringar i tjänsten. Alltså de situationer med avtal, handlingar osv som inte har lagreglerade former för undertecknande. Några exempel på lagreglerade undertecknanden där tjänsten inte är tillämplig är fastighetsöverlåtelse, årsredovisning, framtidsfullmakt, testamente, aktiebrev och emissionsbrev. I vårt boksluts- och årsredovisningsprogram BL Bokslut finns möjlighet till avancerad elektronisk signatur som kan användas för signering av årsredovisningar, årsstämmoprotokoll, mm.

    Såhär kommer det att se ut när man skickat dokument. För att man som mottagare ska kunna läsa, godkänna eller avvisa behöver man logga in med sitt Bank ID.



    Med vänliga hälsningar

    Evelina Support
  • Man måste alltså fortfarande logga in i tjänsten för att se om ett avtal är underskrivet?
    Man kan fortfarande inte få ut en pdf eller liknande där man kan se den digitala underskriften?
    När kommer det? Det utlovades för flera år sedan.
    Annika
  • Hejsan Annika!
    Ja du har helt rätt Annika. Vi har haft detta i pipeline flera gånger men prioriterat bort det till förmån för andra, då viktigare saker.
    Som du förstår så vågar jag inte lova dig något nu men detta finns kvar på vår agenda som en funktion/tjänst vi vill utveckla vidare. Jag har kollat med ansvariga (därför svaret dröjt lite) och de vågar inte lova när det kommer. (De har nog lärt sig av tidigare misstag att utlova detta). Mer än så kan jag tyvärr inte svara dig/er för stunden.
    Marie Support
  • Hej Marie,
    Det var trist, för jag ser som sagt inget användningsområde för den tjänsten om man inte kan plocka ut dokumentet med elektronisk underskrift.
    Men tack för ärligt svar!

    Ha en trevlig helg!

    mvh
    Annika
    Annika
  • Hej,
    jag undrar hur jag kan sända om ett avtal, som redan skickats i december förra året, men kunden nu inte hittat mejlet med länken och vill att jag sänder om den? Måste jag göra om allt från början? Mvh, Lotta
    Lotta
  • Hej,

    Hur skickar jag om ett avtal till kund som jag laddat upp och hon slarvat bort mejlet med länken? Nu står status skickad vid det tidigare dokumentet men inget annat. Går det att använda igen?
    Lotta
  • Hej Lotta!

    Kunden ska kunna logga in via https://blsignering.bjornlunden.se/sv/sign_in. Där väljer de vart de har sitt BankId


    Sen ska de kunna se dokumentet du skickade tidigare.

    Med vänliga hälsningar

    Kristina Support
  • Ok, tack toppen!
    Hon kommer då bara åt sitt dokument antar jag?
    Mvh
    Lotta
  • Hej Lotta!

    Hon kommer åt de dokument som du har lagt in hennes personnummer på.

    Med vänliga hälsningar
    Kristina Support

  • Jättebra, nu undrar hon som ska signera, vart hon signerar dokumentet när hon är inne. Jag kan inte se vad hon ser, så vet du vart hon klickar tack!



    Inte haft problem med andra som ska signera, så...

    Mvh,
    Lotta


    Charlotta Andersson
  • Hej!

    Kunden borde se detta när hon loggar in:


    Under alla dokument borde hon hitta det dokument som du har skickat till henne.

    Med vänliga hälsningar

    Kristina Support
  • Jo hon kan se dokumentet,men hittar inte vart hon ska signera det. Vart går hon då?
    Charlotta Andersson
  • Hej!

    När hon går in på dokumentet och läser det så borde hon ha dessa knappar ner till:


    Den gröna tummen betyder att hon godkänner dokumentet.

    Med vänliga hälsningar

    Kristina Support
  • Ok,tack, då meddelar jag det.

    Så det är inte att tiden gått ut för signering, eftersom jag skickade dokumentet i december och måste göra om det?
    Charlotta Andersson
  • Hej!

    Det ska ligga kvar där så kunden kan godkänna det 😀

    Med vänliga hälsningar
    Kristina Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.