Välkommen till Bjorn Lundens forum för frågor & svar! Här hittar du svar på dina frågor dygnet runt och året om – men du kan även skriva nya frågor till oss gällande programsupport, samt bifoga filer, mm.
Vi svarar dig varje vardag kl 09.30 - 16.00.
Ditt meddelande publiceras i forumet efter vi förmodererat det. Viktigt! Om du inte vill att ditt meddelande ska vara publikt kan du skriva det i ditt meddelande.
Vi förbehåller oss rätten att redigera eller ta bort känslig information.
Bjorn Lunden är ett kunskaps- och programvaruföretag som sedan mer än 30 år förenklar vardagen för små och medelstora företag. Främst genom att erbjuda moderna programlösningar, begriplig information och praktiska verktyg för att sköta företagets skatt och deklaration, redovisning, löner och personalfrågor.
Vårt mål är att vad du än undrar över när det gäller ditt företagande så ska du kunna få information och verktyg från oss. Det kan vara i någon av våra många böcker eller e-böcker, genom våra dokumentmallar, i något av våra ekonomi- eller skatteprogram, med hjälp av någon av våra appar eller webbtjänster, genom vår frågeservice eller på någon av våra kurser eller webbkurser.
Hej,
En verifikation som blivit låst går numera (från version 2015.1.1.100 eller senare) inte att ändra på grund av anpassningarna till Bokföringsnämndens nya allmänna råd som gäller från årsskiftet. För att ändra en låst verifikation gör du istället en ändringsverifikation. Öppna ursprungsverifikationen i verifikationsregistreringen och väljer Mer - Ändra med ändringsverifikation. Vill du kan du välja att spegelvända den ursprungliga verifikationen.
Här kan du läsa mer om Bokföringsnämndens nya allmänna råd och hur det påverkar programmet:
https://blasupport.blinfo.se/artiklar/bokforing/om-bl-bokforing/bokforingsnamndens-nya-allmanna-rad/
ok
Kommentaren har flyttats till ett separat inlägg.
Om man bockat av att verifikationerna ska vara preliminära. Varför låses en del verifikationer och andra inte?
Det är opraktiskt att det inte fungerar med olåsta preliminära verifikationer.
I ett svar från Supporten 23 nov 2017:
Du kan låsa upp en låst period om du går till ..........
Jag har inte låst ngn period utan några enstaka ver. blir låsta av ngn. anledning som jag inte förstår. Dom vill jag nu låsa upp och det går inte!
Hälsn. Göran G
Verifikationer kan vara låsta av olika anledningar tex att man har verifikationen öppen två gånger, att perioden stängts, att de är bokförda när bokslut varit aktivt, att någon annan användare har verifikationen öppen (om ni är flera som jobbar samtidigt).
RIng gärna supporten när dom öppnar 09.30 så kan vi koppla upp oss mot din skärm och titta varför dessa blivit låsta. 0650-541405
Med vänlig hälsning,
För att låsa upp verifikationer behöver man ringa in till vår support så kan vi hjälpa er att låsa upp dem. Du når oss på 0650-541405.
Med vänliga hälsningar,