Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Skillnad mellan kostnadsställe och kostnadsbärare?

Vad är det för skillnad på kostnadsställe och kostnadsbärare?

Kommentarer

  • Hej Micaela!

    Bra fråga!

    Kostnadsställe kan användas för uppdelning i verksamhetsgrenar, avdelningar, funktioner, ansvarsområden eller liknande. Om företaget till exempel har tre butiker så lägger du upp varje butik som ett kostnadsställe. Kostnadsbärare kan i stället användas för bland annat varugrupper. Om de tre butikerna säljer till exempel radioapparater, tv-apparater, stereoanläggningar och cd-skivor så lägger du upp dessa varugrupper som var sin kostnadsbärare. Eftersom kostnadsställe och kostnadsbärare är likställda kan du på ett konto dels ange tex Butik 1 som kostnadsställe och dels t ex cd-skivor som kostnadsbärare.

    Både kostnadsställen, kostnadsbärare och projekt kan användas tillsammans med alla konton i kontoplanen. Du behöver alltså inte specificera vissa konton som kostnadsställe- eller kostnadsbärarkonton. Även balanskonton kan användas, men det är vanligast att bara resultatkonton kombineras med kostnadsställe eller kostnadsbärare.

    Hur man använder sig av kostnadsställen och kostnadsbärare är mycket individuellt beroende på vilken verksamhet företaget har och vilken information du vill få fram. De här funktionerna liksom projektredovisning ger dig mycket stora möjligheter att få ut mycket mer information från rapporter av olika slag.

    För att kunna arbeta med kostnadsbärare krävs att du har licens för BL Bokföring Plus. När det gäller kostnadsställen finns funktionen även i BL Bokföring.

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.