Kontroll om kund betalt påminnelseavgift
Hur kan jag ha kontroll över kunder med genererad påminnelse, som när de betalar fakturan och inte betalar påminnelseavgiften, att jag kan kan ha koll på det och att fakturera kunden för ej betald påminnelseavgift. Går det att att ha koll på detta i BLa?
Följ inlägget
0
följare
Du kan kontrollera hur många påminnelser som skickats ut till kund genom att välja Kontroll reskontra, dubbelklicka på fakturan så fönstret Information kundfaktura kommer upp. Där ser du all aktivitetsinformation som rör fakturan, t ex kontering, betalning och antal påminnelser som skapats.
Hoppas detta ger svar på din fråga!
Har även upptäckt att det bara blir en avgift även om det gått ut två påminnelser. Torde bli 120 Kr att betala extra o inte bara 60 Kr.
Det finns ett inlämnat önskemål om att kunna få med sig påminnelseavgift/ränteavgift på kommande faktura så jag har adderat ert kundnummer på det önskemålet. Tyvärr vågar jag inte säga något om eller när det kan tänkas bli implementerat i programmet.
När det gäller påminnelseavgiften så finns det bara en inställning för påminnelseavgiften, den adderas alltså inte på påminnelse 2 eller 3. Förutom påminnelseavgift har man rätt att ta ut förseningsavgift om det gäller fordran på en näringsidkare, se mer nedan om det skulle kunna vara aktuellt.
Förseningsavgift
Från och med 16 mars 2013 har du som leverantör möjlighet att ta ut en förseningsavgift om en fordran på en näringsidkare inte betalas i tid. Utöver dröjsmålsränta har du, om du vill, rätt att ta ut en förseningsavgift på 450 kr.
För att aktivera funktionen för förseningsavgift i BL Administration väljer du Arkiv – Företagsuppgifter – Fakturering och fliken Påminnelse/räntefaktura där du anger beloppet för Förseningsavgift, 450 kr. Utöver detta krävs att du på de kunder du vill ta ut förseningsavgiften av går in på kundkortets flik Mallar och redovisning och bockar för alternativet Förseningsavgift.
Förseningsavgiften skrivs sedan ut på påminnelsen när du skickar en sådan till kund. Någon reskontrapost skapas inte i samband med att du tar ut påminnelsen, utan du hanterar avgiften bokföringsmässigt i samband med att du registrerar inbetalningen av densamma. Använd knappen Buntbetalning och boka upp beloppet på ett ledigt konto i 39-gruppen.
M v h