Beräkning av semesterlön

Hej
Ska betala ut semesterlön till min anställde för första gång...
Han började jobba hos mig 1. januari i år. Han har en månadslön på 33.000 . Han gick på semester vecka 29 och har fyra veckor semester. Hur för jag in detta i löneprogrammet?
Hjälp.....
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Kjetil!

    Förutsatt att ni har sammanfallande intjänande- och semesterår har den anställde rätt till semester samma år som man anställs. Vid förskottssemester brukar man många gånger inte betala ut semestertillägget utan endast den vanliga månadslönen och det gör man då för att begränsa den anställdes skuld till företaget. Värdet på en semesterdag brukar beräknas till 4,6% av månadslönen.

    Utifrån detta skulle du i löneprogrammet kunna använda löneart 140 - Semesterutbetalning och ändra formeln till 4,6%*K1 (alt. kopiera den lönarten och göra en annan om du använder 140 till andra anställda). Använd då lönearten 140 och ange hur många dagars semester som den anställde har tagit ut. Vill man kan man också ange det överenskomna antalet förskottsdagar på anställdakortet och se till att lönearten 140 räknar ner förskottsdagar.

    Ett annat sätt är helt enkelt att använda den vanliga lönearten för månadslön men kanske skriva nåt om att det gäller förskottssemester.

    Ha en fortsatt bra dag!
    (Uppdaterad )
  • Hej!
    Om intjänandeåret för semestern är 0401-0331, ska man då räkna med lön som är inarbetad per den 31/3 men som inte betalas ut förrän 25/4?
    Mvh
    Christina
    (Uppdaterad )
  • Hej,

    Det spelar egentligen inte sån stor roll.

    Dock finns ju "risken" att om en anställd börjar i april så har ni ingen löneutbetalning att räkna på, så då kanske det är bäst att räkna på utbetalningarna. Men ni gör själva som ni tycker är bäst för att ni ska ha koll, och se till att vara konsekventa förstås.

    Med vänlig hälsning
    Johan Support
    (Uppdaterad )
  • Hej
    Jag ska registrera in sem på en anställd. Anställdes 180108. Hur registrerar jag detta på anställdakortet?

    (Uppdaterad )
  • Hej Pia,

    För att lägga in semesterdagar på en anställd i BL Lön går du in via Uppläggning - Anställda, välj anställd och sedan fliken "Semester och ackumulatorer". Här lägger du dels in semesterrätten (vanligtvis 25), uttagna dagar, samt kvarvarande dagar som är antingen betalda, obetalda, förskott eller sparade.

    Vi har inget ingångsvärde för uttagna förskottsdagar, men för att hålla koll på dessa för eventuell reglering på slutlön kan du lägga in denna information på fliken "Anteckningar".

    Tips! Om du vill kunna se anställdas anteckningar när du registrerar lön kan du ställa in detta via Löneregistrering - Mer - Inställningar - Markera "Anteckningar anställda".

    Med vänlig hälsning
    Johan Support
    (Uppdaterad )

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.